Starbucks
Selskapet er blant aksjer&sånts åtte anbefalte globale selskaper. Aksjen falt over 4 prosent i går. Årsaken til det er at sendte Apple ut en pressemelding om at de selger mindre enn ventet i Kina. Markedet frykter derfor at også Starbucks skal gjøre det svakere enn ventet i Kina. Under 20% av selskapets omsetning er i Kina, men store deler av veksten til Starbucks er forventet å foregå i Kina.
Kina
Siste forbrukstall fra Kina viste at detaljhandelen økte med 0,5% i fra oktober til november, mens den i snitt har økt med 0,92% i måneden mellom 2011 og 2018. I år er det forventet en forbruksvekst i Kina godt under normalen. 23 januar leverer Starbucks tall. Vi får da en pekepinn på om Starbucks gjør det bedre enn Apple i Kina.
Mer enn bare en kaffe
Akkurat som om Apple har gjort Iphonen til noe mer enn bare en telefon har Starbucks har gjort kaffe til noe mer enn kaffe. Det siste på produktutviklingsfronten er Nitro Cold Brew, kald fersk kaffe. I stedet for å kjøpe kald kaffe fra hyllen i butikken, kjøper du en ny brygget fersk og kald kaffe på nett og får den levert. Eller du går innom nærmeste Starbucks.
Tanken bak valget av Starbucks var at aksjen skal være et slags safe bet. At Starbucks tilbyr noe ekstra til noen få dollar som du tar med deg, eller tar deg råd til selv om det blir dårligere tider. Kanskje blir det til og med ekstra fristende med en kaffe drukket i fine omgivelser og med behagelig musikk å lytte hvis du er kommet i en situasjon som gjør at du må kutte ned på enda finere vaner. Uansett mister du jobben så går du ikke lenger innom Starbucks på vei til jobb. Aksjen vil derfor være sårbar for en økning i ledigheten både i USA, Kina og andre plasser. Enn så lenge er stadig flere i arbeid. Ikke bare i USA, men stort sett over hele verden.
Kaffe digitalt
Også kjøp av kaffe skjer via nett, både varm kaffe og kaffe via netthandlere som Amazon. Her vil nok konkurransen hardnes til og marginene krympe, men digitale bestillinger hos Starbucks er gjerne to til tre ganger så store som en over disk bestilling. Spesielt i Kina skjer mange av bestillingene digitalt via samarbeidet med AliBaba. Man kan bestille kaffe og betale med AliPay, eller man kan få levert kaffen via en av tre millioner ansatte i Ele.me. Kinas ledende online mat & drikke plattform.
Aksjen har falt snart 10% siden toppen i november. Mye av årsaken til det i tillegg til gårsdagens Apple nyhet, er at selskapet i desember nedjusterte langsiktig inntjeningsvekst fra over 12% i året til 10%. Med sterke samarbeidspartnere i Kina er Starbucks muligens der Apple var i 2014.. Ferske i Kina og klare for en vanvittig vekst. Time will tell. .Aksjen stiger 2% i dag. Det gjør også Apple, men Apple falt også en del mer i går med sitt fall på nesten 10%