Hvem tar regningen for handelskrigen?

25. juni 2018 | Internasjonale aksjer

På kort sikt er det liten tvil om at bedriftene vil merke de økte tollsatsene. Børsene starter også uken med fall og den negative utvikling fortsetter for bilaksjene.

Når det blir lagt toll eller tariffer på en vare eller tjeneste vil bedriften forsøke å få forbrukeren til å ta regningen. Dersom bedriftene har stor prismakt og forbrukerne er veldig avhengig av varen vil hele tariffen eller tollen kunne gis videre og forbrukerne vil ta hele regningen, men de fleste selskaper vil nok måtte ta sin del av regningen for handelskrigen.

Daimler er første selskap som melder om svakere inntjening enn ventet på grunn av handelskrigen. Den tyske bilprodusenten har fabrikker i USA og en del av disse bilene selges til Kina som nylig har innført toll på import av biler fra USA. Selskapet greier ikke å kompensere for den økte tollen fullt ut med å øke bilprisene. Aksjemarkedet reagerte med å sende kursen ned 7% i løpet av uken. Vi så også tilsvarende fall for Tesla og Volkswagen.

Siden Tesla har såpass stort Kinasalg burde kursen kanskje falt enda mer. På den annen side er det mulig at selskapet med sine unike modeller opplever mindre konkurranse og har mer prismakt og at etterspørselen derfor er mindre priselastisk. 

I bilindustrien vil de merkene som er mindre avhengige av eksport få minst negativ effekt av handelskrigen. Et eksempel er kinesiske Geely som selger 99% av bilene i Kina, et annet kan være Ford som sammen med kinesiske Jianling Motors Corporation har egne fabrikker i Kina.  

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert og få gratis tips om norske og globale aksjer rett i din innboks. Ingen SPAM - kun innsikt.