Coca-Cola kjøpte den britiske kjeden Costa Coffe i forrige uke. Kjøpet ventes ferdigstillet i løpet av første halvår 2019.
Coca-Cola går med det kjøpet tilbake til røttene. Opprinnelig ble Coca-Cola solgt på gaten fra brusdispensere hvor de blandet colasirup i vann med kullsyre. Med kjøpet kommer Coca-Cola nærmere kundene igjen slik de var i gamle dager. De blir også merkbart flere ansatte med Costas 3800 kafeer og 20 000 sysselsatte . Coca-Cola har i dag 39 000 ansatte, ned fra 123 000 for tre år siden da de solgte flaskeproduksjonen i USA.
Med kjøpet av Costa tar Cola opp kampen med Starbucks (Sixbucks på folkemunne) og deres 27 000 kafeer og går inn i markedet for varme drikkevarer. Coca-Colas britiske styreformann James Quincey presiserte at kjøpet var en del av en kaffestrategi, ikke en detaljhandelsstrategi. Allikevel, med detaljhandelsutsalg eller mer spesifikt kafeer kommer Coca-Cola i nærmere kontakt med kundene sine slik de var i gamle dager, og kan lettere få med seg endring i etterspørselen samtidig som de bygger merkevare.
Det trengs. For etterspørselen etter drikkevarer er i sterk endring. Nå vil folk ha sunnere drikkevarer, med mindre sukker. Cola har derfor i flere år hatt fallende omsetning. For å bøte på fallende salg av Coca-Cola har selskapet lastet opp med nye produkter og har i dag over 500 ulike produkter.
Selv om brussalget minker er totalmarkedet for kalde og varme drikkevarer uten alkohol i vekst. Det forventes å vokse med 5% i året de neste fem årene i følge Statista.
Mens Oslo Børs er opp 11% og Dow Jones er opp drøye fem %, er Cola-aksjen uendret for året. Coca-Cola aksjen har løftet seg med om lag 10 % siden i sommer og forventes å tjene 2 dollar pr aksje i år, stigende til om lag 2,25 neste år. Coca-Cola har betalt utbytte hvert bidige kvartal siden 1920. Totalt for i år ventes de å betale 1,56 dollar i utbytte, opp i fra 1,46 for i fjor. Dyrt eller billig, med kjøpet av Costa Coffee får Coca-Cola enda et ben å stå på.