Adidas er i siget
Adidas finner frem gull fra skoskapet, og skaper samtidig nye trender.
Om ikke Merkel er populær i USA så er Adidas det. Adidas leverte solide tall denne uken på bakgrunn av god salgsvekst i USA og spesielt i Kina, henholdsvis 16 og 27 prosent. Med avtakende salg i Europa ble total salgsvekst 12% for Adidasmerket sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Veksten var primært drevet av fotball-VM relatert salg, selv om ingen Adidas-sponsede lag nådde finalen. Totale tall for Adidas inkluderer Reebok. Veksten blir dratt ned av negativ salgsvekst for Reebok. Totalt salg økte derfor med 4,4 %.
Ser vi på inntjeningen gikk det enda bedre og Adidas satt igjen med 2,05 euro i inntjening pr aksje (EPS) mot ventet 1,87 euro. En vekst på 19% i forhold til fjoråret. Reebok bidro her med en markert økning i bruttomarginen, fra 41% 2. kvartal i fjor til 44% i år.
Bruttomarginen til Adidasmerket steg fra 48% i fjor til 49,5% i årets andre kvartal. Spesielt har Adidas høye marginer i Asia. Det er også der veksten er sterkest. Det er en god kombinasjon for Adidas.
Skosalg er viktig for Adidas og stod for 59 % av den totale omsetningen til selskapet i 2. kvartal. Den klassiske Stan Smith-modellen fra 1971 har gjort et gedigent comeback, godt hjulpet av fashionistas og kjendiser over hele verden, i tillegg til smart markedsføring.
Skomotene endrer seg stadig fortere i følge Adidas danske administrerende direktør Kasper Rørsted. Siste trend er større og tyngre sko, mye mindre strømlinjeformede enn den klassiske Stan-modellen. Dette var en endring som Puma ikke fanget opp (og som har bidratt til at Pumaaksjen har falt kraftig siden resultatfremleggelsen). Godt hjulpet av designere som Stella McCartney og Kanye West har Adidas i følge Rørsted, klart å fange opp nye trender. Med stadig nye populære modeller kan Adidas ta seg godt betalt uten at varelageret vokser.
For året er det ventet at Adidas skal tjene i overkant av 8 euro pr aksje. Adidas steg 10% på tallene, falt litt tilbake neste dag og handler nå for 207 euro pr aksje. Det gir Adidas en P/E på ca 25,5 for inneværende år. Inntjeningen pr aksje forventes å stige til 9,5 for neste år. Det gir en P/E 19 på ca 19. Det synes vi er attraktivt.
Nyhetsbrev
Hold deg oppdatert og få gratis tips om norske og globale aksjer rett i din innboks. Ingen SPAM - kun innsikt.